اَلتمرینُ الأول: تَرجِم هذِه الجُملَ، واکتُب نَوعَ الأفعال. 
تمرین اوّل: این جمله‌ها را ترجمه کن و نوع فعل‌ها را بنویس.

اُکتُب رسالَتکَ: نامه ات را بنویسفعل امر
لا تَکتبْ علی الجِدارِ: روی دیوار ننویسفعل نهی
اُکتُبوا واجباتِکُم: تکالیفتان را بنویسیدفعل امر
هُنّ لایَکتبنَ بسُرعَهٍ: آنها به سرعت نمی‌نویسندفعل مضارع منفی
سَأکتبُ درسی: درسم را خواهم نوشتفعل مستقبل
إنَّنا سَوف نَکتبُ أبحاثاً: ما پژوهش‌هایی را خواهیم نوشتفعل مستقبل
ما کَتبتُم تَمارینَکُم: تمرین‌هایتان را ننوشتیدفعل ماضی منفی
کانوا یَکتُبونَ بِدقَّهٍ: با دقت می‌نوشتندفعل ماضی استمراری
​​​​​​​
التمرینُ الثانی: ضَع فِی الدّائِرَهِ الْعَدَدَ الْمُناسِبَ. «کَلِمَهٌ واحِدَهٌ زائِدَهٌ.» 
تمرین دوم : در دایره عدد مناسب را بگذار. «یک کلمه اضافی است»

۱- اَلشَّرَرَه  /          (۷) مِنَ الْأَحجارِ الْجَمیلَهِ الْغالیَهِ ذاتِ اللَّونِ الْأَبیَضِ. 

(اخگر)                (از سنگهای زیبای گران‌بها که دارای رنگ سپید است)

۲- اَلشَّمْسُ  /       (۲) جَذوَتُها مُسْتَعِرَهٌ، فیها ضیاءٌ وَ بِها حَرارَهٌ مُنتَشِرهٌ. 

(خورشید)            (پاره آتشش فروزان است؛ در آن روشنایی است و به وسیله آن گرما پخش می‌شود.)

۳- اَلْقَمَرُ              (۳) کَوکَبٌ یَدورُ حَولَ الْأَرضِ؛ ضیاؤُهُ مِنَ الشَّمسِ. 
(ماه)                  (سیاره‌ای که پیرامون زمین می‌گردد؛ روشنایی‌اش از خورشید است.)

۴- اَلْأَنعُمُ            (۵) بُخارٌ مُتَراکِمٌ فِی السَّماءِ یَنزِلُ مِنهُ الْمَطَرُ. 
(نعمت‌ها)           (بخاری فشرده در آسمان که از آن باران فرومی‌ریزد.)

۵-اَلْغَیْمُ  /          (۶) مِنَ المَلابسِ النسِّائیهِّ ذاتِ الْألَوانِ المُختلَفَهِ. 
(ابر)                   ( از لباس‌های زنانه که دارای رنگهای گوناگون است)

۶- اَلْفُستانُ          (۱) قِطعَهٌ مُنفَصِلَهٌ عَنِ النّارِ الْمُستَعِرَهِ. 
(پیراهن زنانه)      (پاره‌ای گسسته از آتش فروزان است.)

۷- اَلدُّرَرُ 
(مرواریدها)


التمرینُ الثالث: ضَع هذِهِ الْجُمَلَ وَ التَّراکیبَ فی مَکانِهَا الْمُناسِبِ. 
تمرین سوم (این جمله‌ها و ترکیب‌ها را در جای مناسبش بگذار.)

هؤلاءِ فائِزاتٌ / هذانِ الدَّلیلانِ / تلکَ بَطّاریَّهٌ / أُولئِکَ الصّالِحونَ / هؤلاءِ الْأَصدقاءُ / هاتانِ الزُّجاجَتانِ
مفرد مؤنثمثنای مذکرمثنای مؤنث
تلکَ بَطّاریَّهٌهذانِ الدَّلیلانِهاتانِ الزُّجاجَتانِ
جمع مذکر سالمجمع مؤنث سالمجمع مکسّر
أُولئِکَ الصّالِحونَهؤلاءِ فائِزاتٌهؤلاءِ الْأَصدقاءُ


 اَلتمرین الرابع: اُکتُب وزنِ الکَلِمات التالِیَه و حُروفها الأصلیّه. (وزن کلمه‌های زیر و حروف اصلیشان را بنویس.)
۱- ناصِر، مَنصور، أنصار: فاعل – مفعول – افعال / (ن، ص، ر)
۲- صبّار، صَبور، صابِر: فعّال – فعول – فاعل / (ص، ب، ر)



اَلتمرین الخامس: ضَع المُترَادِفاتِ وَ المُتضَادّاتِ فی مَکانِهَا المُناسِبِ. (= ≠) (مترادف و متضادها را در جای خالی مناسب بگذار.)
ضیاء/ نامَ / ناجِح / مَسرور / قَریب / جَمیل / نِهایه / یَمین / غالیَه / شِراء / مَسموح / مُجدّ
رَخیصَه (کم‌بها) ≠ غالیَه (گران‌بها) / راسِب (مردود)≠ ناجح (موفق)/ یَسار(چپ) ≠ یَمین (راست)
بَیع (فروش)≠ شِراء(خرید) / بِدایَه (آغاز) ≠ نِهایَه (پایان) / بَعید (دور) ≠ قَریب (نزدیک)
رَقدَ (خوابید) = نامَ / قبیح (زشت) ≠ جَمیل (زیبا) / نور (روشنایی) = ضیاء
حَزین (غمگین) ≠ مَسرور(شاد) / مُجتَهد (کوشا) = مُجِدّ / ممنوع (ممنوع) ≠ مَسموح (جایز)


​​​​​​​
التمرین السادس: اُرسُم عقاربَ السّاعات. (عقربه‌های ساعت را رسم کن.)
الخامِسه و الرُّبع = پنج و ربع  / الثامِنَه و النّصف = هشت و نیم / التاسِعَه إلّا رُبعاً =  یک ربع مانده به شش

سبد خرید