اَلتمرینُ الأول: تَرجِم هذِه الجُملَ، واکتُب نَوعَ الأفعال.
تمرین اوّل: این جملهها را ترجمه کن و نوع فعلها را بنویس.
اُکتُب رسالَتکَ: نامه ات را بنویس – فعل امر
لا تَکتبْ علی الجِدارِ: روی دیوار ننویس – فعل نهی
اُکتُبوا واجباتِکُم: تکالیفتان را بنویسید – فعل امر
هُنّ لایَکتبنَ بسُرعَهٍ: آنها به سرعت نمینویسند – فعل مضارع منفی
سَأکتبُ درسی: درسم را خواهم نوشت – فعل مستقبل
إنَّنا سَوف نَکتبُ أبحاثاً: ما پژوهشهایی را خواهیم نوشت – فعل مستقبل
ما کَتبتُم تَمارینَکُم: تمرینهایتان را ننوشتید – فعل ماضی منفی
کانوا یَکتُبونَ بِدقَّهٍ: با دقت مینوشتند – فعل ماضی استمراری
التمرینُ الثانی: ضَع فِی الدّائِرَهِ الْعَدَدَ الْمُناسِبَ. «کَلِمَهٌ واحِدَهٌ زائِدَهٌ.»
تمرین دوم : در دایره عدد مناسب را بگذار. «یک کلمه اضافی است»
۱- اَلشَّرَرَه / (۷) مِنَ الْأَحجارِ الْجَمیلَهِ الْغالیَهِ ذاتِ اللَّونِ الْأَبیَضِ.
(اخگر) (از سنگهای زیبای گرانبها که دارای رنگ سپید است)
۲- اَلشَّمْسُ / (۲) جَذوَتُها مُسْتَعِرَهٌ، فیها ضیاءٌ وَ بِها حَرارَهٌ مُنتَشِرهٌ.
(خورشید) (پاره آتشش فروزان است؛ در آن روشنایی است و به وسیله آن گرما پخش میشود.)
۳- اَلْقَمَرُ (۳) کَوکَبٌ یَدورُ حَولَ الْأَرضِ؛ ضیاؤُهُ مِنَ الشَّمسِ.
(ماه) (سیارهای که پیرامون زمین میگردد؛ روشناییاش از خورشید است.)
۴- اَلْأَنعُمُ (۵) بُخارٌ مُتَراکِمٌ فِی السَّماءِ یَنزِلُ مِنهُ الْمَطَرُ.
(نعمتها) (بخاری فشرده در آسمان که از آن باران فرومیریزد.)
۵-اَلْغَیْمُ / (۶) مِنَ المَلابسِ النسِّائیهِّ ذاتِ الْألَوانِ المُختلَفَهِ.
(ابر) ( از لباسهای زنانه که دارای رنگهای گوناگون است)
۶- اَلْفُستانُ (۱) قِطعَهٌ مُنفَصِلَهٌ عَنِ النّارِ الْمُستَعِرَهِ.
(پیراهن زنانه) (پارهای گسسته از آتش فروزان است.)
۷- اَلدُّرَرُ
(مرواریدها)
التمرینُ الثالث: ضَع هذِهِ الْجُمَلَ وَ التَّراکیبَ فی مَکانِهَا الْمُناسِبِ.
تمرین سوم (این جملهها و ترکیبها را در جای مناسبش بگذار.)
هؤلاءِ فائِزاتٌ / هذانِ الدَّلیلانِ / تلکَ بَطّاریَّهٌ / أُولئِکَ الصّالِحونَ / هؤلاءِ الْأَصدقاءُ / هاتانِ الزُّجاجَتانِ
مفرد مؤنثمثنای مذکرمثنای مؤنث
تلکَ بَطّاریَّهٌهذانِ الدَّلیلانِهاتانِ الزُّجاجَتانِ
جمع مذکر سالمجمع مؤنث سالمجمع مکسّر
أُولئِکَ الصّالِحونَهؤلاءِ فائِزاتٌهؤلاءِ الْأَصدقاءُ
اَلتمرین الرابع: اُکتُب وزنِ الکَلِمات التالِیَه و حُروفها الأصلیّه. (وزن کلمههای زیر و حروف اصلیشان را بنویس.)
۱- ناصِر، مَنصور، أنصار: فاعل – مفعول – افعال / (ن، ص، ر)
۲- صبّار، صَبور، صابِر: فعّال – فعول – فاعل / (ص، ب، ر)
اَلتمرین الخامس: ضَع المُترَادِفاتِ وَ المُتضَادّاتِ فی مَکانِهَا المُناسِبِ. (= ≠) (مترادف و متضادها را در جای خالی مناسب بگذار.)
ضیاء/ نامَ / ناجِح / مَسرور / قَریب / جَمیل / نِهایه / یَمین / غالیَه / شِراء / مَسموح / مُجدّ
رَخیصَه (کمبها) ≠ غالیَه (گرانبها) / راسِب (مردود)≠ ناجح (موفق)/ یَسار(چپ) ≠ یَمین (راست)
بَیع (فروش)≠ شِراء(خرید) / بِدایَه (آغاز) ≠ نِهایَه (پایان) / بَعید (دور) ≠ قَریب (نزدیک)
رَقدَ (خوابید) = نامَ / قبیح (زشت) ≠ جَمیل (زیبا) / نور (روشنایی) = ضیاء
حَزین (غمگین) ≠ مَسرور(شاد) / مُجتَهد (کوشا) = مُجِدّ / ممنوع (ممنوع) ≠ مَسموح (جایز)
التمرین السادس: اُرسُم عقاربَ السّاعات. (عقربههای ساعت را رسم کن.)
الخامِسه و الرُّبع = پنج و ربع / الثامِنَه و النّصف = هشت و نیم / التاسِعَه إلّا رُبعاً = یک ربع مانده به شش